Zon, zee en racefietsen op Mallorca

Deze mooie najaarsreis op het fietsersparadijs Mallorca reden we alleen met een zelfstandige kleine GPS-groep. Na aankomst op het vliegveld reden we snel naar het rustige Cala Ratjada op de noordoostpunt van het eiland om onze fietsen klaar te maken voor de mooie etappes langs de noord- en westkust.

Vasa-Sport-reizen-racefiets-reis-Trans-Mallorca

Een paar extra kilometers

Het schitterend weer maakte ons extra gretig om op pad te gaan. De eerste dag ging door het binnenland langs rustige wegen en slaperige dorpjes. Helaas mist de GPS-groep een afslag en komt via een omweg weer op de goede route, maar zonder het te beseffen rijden ze de route tegengesteld met de kans weer op het beginpunt en dus het verkeerde hotel te eindigen. Gelukkig rijdt de bagagebus dezelfde route en kan ze op tijd weer op het goede spoor zetten. Mooi op schema komen ze bij het goede hotel in Plaja Alcudia aan.

\MTB Vasa Sport

Na een verfrissende duik in de nog warme Middellandse Zee genieten we van een uitgebreid dinerbuffet. We nemen nog even de afgelopen dag door en bespreken de etappe van de volgende dag.

De bergen in

De tweede dag rijden we via rustige landweggetjes naar het Romeinse vestingstadje Polença. We proeven even aan het echte Tramuntana-gebergte en rijden daarna naar het Noordelijkste puntje, het schiereiland met Cap Formentor. Via de kust rijden terug naar het oude centrum van Alcudia en het hotel waar we een tweede nacht verblijven.

MTB Vasa Sport

De volgende dag gaan we echt het Tramuntana-gebergte in. Eerst rijden we via heerlijk glooiende weggetjes naar Alaro waar de MTB-groep overnacht heeft. Vanuit Alaro klimmen we naar de hooggelegen vallei van Orient. Na een heerlijke lunch op het dorpsplein van Bunyola. Nog één klim over de Col de Sollèr gevolgd door een schitterende afdaling naar de sinaasappelhoofdstad van Mallorca, Sollèr en onze eindbestemming voor deze dag, Port Sollèr.

De hoogste berg op

De vierde dag blijven we in hetzelfde hotel overnachten, dus even geen tassen inpakken en inladen in de bus. Het weer valt deze dag een beetje tegen, maar dat mag de pret niet drukken. We klimmen direct naar de hoogste berg van het eiland, de Puig Major. Tussen de wolken door zien we af en toe Sollèr en Port Sollèr in de diepte liggen. De regen maakt trekt langzaam over en kunnen genieten van een heerlijke lunch op een terrasje in Fornalutx. Via het historische centrum van Sollèr rijden we de laatste kilometers terug naar ons hotel.

Heerlijk fietsen in de zon

De volgende dag hebben we onze laatste verplaatsing van Port Sollèr naar het bekender Peguera. De zon is inmiddels weer helemaal terug. Bij een temperatuur van 25 graden rijden we helemaal langs de kust. Eerst door het pittoreske en daardoor toeristische Deia en Valdemossa. Maar daarna langs het veel rustigere zuidwestelijke deel.

MTB Vasa Sport

Vanaf de kust bereiken we via een pittige klim en snelle afdaling Andraitx en het luxueuze Port Andraitx. Via rustige op-en-neer weggetjes slingeren we langs de zuidkust naar Peguera. Vanuit het prachtig gelegen hotel maken we de laatste dag nog een mooie rondrit door de bergen en langs de kust met steeds weer verrassende trailtjes. De klimmen zijn relatief kort, maar doordat het continu op en neer gaat met veel uitdagende stukken wordt het toch een zware dag.

Moe maar voldaan genieten we de laatste avond van het uitgebreide buffet en maken ons klaar voor de terugreis.